ביטוח הינו פוליסת ביטוח הנקנית מחברת הביטוח, המקנה למוטב פיצוי אם קורה מקרה אשר מזכה בפיצוי זה, לפי האמור בפוליסה, ביטוח הינו מוצר חובה על פי חוק בתחומים כגון פנסיה, ביטוח רכב וביטוח משכנתא (מבנה וחיים), אך גם מקובל מאוד לרכוש ביטוחים נוספים כגון חיים, בריאות, תאונות ואובדן כושר עבודה, מתוך הבנה כי הנעשה בעולמינו אינו נתון בידינו ומקרים מצערים של מחלות פציעה או מוות ח"ו מתרחשים לעיתים, וללא ביטוח מתאים הדבר יוצר קטסטרופות כלכליות ונזקים חמורים, הניתנים לצמצום אם קיים ביטוח מתאים.
פנסיה הינו מוצר חיסכון לטווח ארוך המיועד להבטיח את רווחת החוסך לאחר הפרישה מעבודה. הפנסיה היא חובה על פי חוק, ולצידה קיימות גם תכניות חיסכון אחרות כגון ביטוח מנהלים, קופות גמל, קרנות השתלמות ועוד. החוסך מפריש מדי חודש אחוז מסויים מהכנסתו לקופת הפנסיה ונהנה ממנה לאחר הפרישה באופן של קצבה חודשים המשולמת לו עד מאה ועשרים.
בתוך הגדרת התחום הפנסיוני מוגדרים גם ביטוחי חיים ובריאות אשר להם מוטיבים דומים לפנסיה.
סוכן ביטוח הינו איש מקצוע עצמאי או שכיר בתחום הביטוח, העוסק בייעוץ ביטוחי ופנסיוני, ומכירת פוליסות ביטוח ותכניות פנסיה גמל וחיסכון של חברות ביטוח לציבור הרחב. הסוכן או המשווק בודק את נתוני הלקוח ומציע לו ביטוחים שונים לפי צרכיו, מטפל בהפקת וחיתום הפוליסה מול חברת הביטוח, ונותן שירות מקצועי ללקוחותיו.
השירות אותו סוכן הביטוח מעניק ללקוחותיו מתחלק לשניים:
• התחומים הפנסיוניים: כוללים קרנות פנסיה גמל והשתלמות, חסכונות, ביטוחי בריאות וביטוחי חיים
• התחומים האלמנטריים: כוללים ביטוחי רכוש, רכב מבנים תאונות וכדומה.
על מנת לפעול כסוכן ביטוח או כיועץ / משווק, חובה להחזיק ברישיון מטעם משרד האוצר לשיווק וייעוץ בתחומי הביטוח אותם הוא משווק, ולכל אחד מתחומים אלו נדרש רישיון נפרד ממשרד האוצר. רוב סוכני הביטוח מחזיקים בשתי הרישיונות יחד – פנסיוני ואלמנטרי, על מנת לספק ללקוחותיהם מעטפת מלאה של שירותים ביטוחיים ופנסיוניים.
על מנת לקבל רישיון יועץ / משווק פנסיוני ו/או אלמנטרי, יש לעמוד בהצלחה בבחינות אותם קבע משרד האוצר. הבחינות הם ברמה גבוהה ויש צורך בקורסי הכנה על מנת להתכונן אליהם כיאות. פירוט מלא של מסלולי הלימודים, הבחינות הנדרשות, ומידע על פטורים מבחינות, בהמשך החוברת.
בתחום הביטוח ניתן לעבוד בשתי דרכים:
1. כשכיר בתפקיד יועץ / משווק פנסיוני. חברות הביטוח סוכנויות ביטוח גדולות ואף בנקים מעסיקים בעלי רישיון במשרות של ייעוץ ושיווק פנסיוני ושירות מול לקוחות.
2. בתור סוכן ביטוח עצמאי, המביא את הלקוחות ומספק להם שירות באופו עצמאי לחלוטין.
קיימת הסכמה כללית כי בציבור החרדי יש את פוטנציאל המכירות הגדול ביותר בתחום הביטוח.
רוב הציבור החרדי נמצא כיום במצב של תת ביטוח, שפירושו שהוא אינו מבוטח מפני קטסטרופות כלכליות היכולות לנבוע ממצבים שונים, החל מאובדן כושר עבודה, מחלות קשות רח"ל ומוות בטרם עת, שביטוח יכול למנוע את הבעיה הכלכלית הנגרמת במקרים אלו. עם השנים עולה המודעות של הציבור לצורך בביטוח, רמת ההכנסות נמצאת במגמת עלייה חדה, והציבור, שהינו בעל אחריות מרובה, מסוגל לבטח את עצמו בצורה רחבה יותר מבעבר, בכל התחומים.
נכון ועוד איך!!
לרוב האנשים נדמה כי ביטוח ומוצריו הם ביטוחים שרוב האנשים לא מקבלים מהם כלום מעבר לשקט נפשי, אבל כאשר חס וחלילה קורה מקרה מצער, החל מרמה פשוטה של פציעה ואובדן כושר עבודה זמני, וכלה במחלות קשות ומוות, לביטוח תפקיד מרכזי ומכריע בהצלת המבוטח מהבחינה הפיננסית, תוך כיסוי הוצאות רחב ופיצוי הגון, וחעיתים גם בהצלת חיי המבוטח. לצערינו מקרים כאלו קורים, וסוכן הביטוח אשר מכר את פוליסת הביטוח למבוטח, הוא זה אשר פעמים רבות מציל אנשים ומשפחות ממוות ו/או מקריסה כלכלית חמורה, עוני ודלות.
לסוכני הביטוח סיפורים רבים ומרגשים על הצלת משפחות ובתים מקריסה, לצד סיפורים עצובים על כאלו שלא התייחסו לצורך בביטוח, ותוצאות עגומות בצידן.
לסיכום: ביטוח הוא מוצר מציל חיים, ומציל איכות חיים, וסוכן הביטוח, לצד פרנסתו הוא שליח מצווה להצלה בעת צרה וצוקה.